Guitar Tabs, Chords and Lyrics
Update 25:10. 13:00. Site is back up running again. Songbooks are recovered. Woring on getting search back up..


The Red Rose and the Briar   John Wesley Harding

 


 

 


 

 
   |------3-------3-------3-------3--|------3---------------0----------|<br/>

 

 
   |------0-------0-------1-------1--|------0---------------0----------|<br/>

 

 
   |------0-------0-------0-------0--|------0---------------0----------|<br/>

 

 
   |---------------------------------|---------------------------------|<br/>

 

 
   |----------0h2-----3-------2p0----|---------------------------------|<br/>

 

 
   |--3------------------------------|--3-----------2-p-0-----------2--|<br/>

 

 
   |------3-------3-------3-------3--|------3---3---3---3--------------|<br/>

 

 
   |------0-------0-------1-------1--|------0---0---0---0--------------|<br/>

 

 
   |------0-------0-------0-------0--|------0---0---0---0--------------|<br/>

 

 
   |---------------------------------|------0---0---0h2----------------|<br/>

 

 
   |----------0h2-----3-------2p0----|---------------------------------|<br/>

 

 
   |--3------------------------------|--3------------------------------|<br/>

 


 CHORDS AND LYRICS       (Bass runs are shown in square brackets [C B A] and<br/>


 <br/>


 <br/>


 <br/>


     G       C           G<br/>


 Midweek and we reached Scarlet town<br/>


       G       C    C/B   Am<br/>


 I was almost dying of  thirst<br/>


     G          C          G<br/>


 We parked the car in some old schoolyard<br/>


      G          C        D  [C B A]<br/>


 The windscreen caked in dirt<br/>


        D     D/C          D/C<br/>


 There was no water in the engine<br/>


 D/B       Am   Am/B     C  D<br/>


 Left no tread upon  the tyres<br/>


       G              C           G  G/F#  Em<br/>


 The electrics were broke 'cause you went mad<br/>


 Em/F#  G         C        G<br/>


 You   ripped out all the wires<br/>


 <br/>


 G       C       G<br/>


 <br/>


    G        C       G       ,<br/>


 Across the road, a small cafe<br/>


          G      C  C/B Am<br/>


 In the state of Disrepair<br/>


      G        C     G<br/>


 You went for papers and a shave<br/>


    G        C      D  [C B A]<br/>


 So I saved you a chair<br/>


     D     D/C         D/B      Em<br/>


 I knew it wasn't the journey's end<br/>


                 Am      Am/B   C  D<br/>


 And that your dream was  incomplete<br/>


     G       C        G     G/F#  Em<br/>


 But I just could not stand  anymore<br/>


        G     C      G<br/>


 I was dead upon my feet<br/>


        G     C      D  [C B A]<br/>


 I was dead upon my feet<br/>


 <br/>


 <br/>


          D       D/C         D/C      D/B<br/>


 There's nothing there in the market square<br/>


          Am          Am/B          C  D<br/>


 But the ghost of the Scarlet town-crier<br/>


 G      C     G  G/F#  Em<br/>


 I was dead upon  my  feet<br/>


             Am      C        D<br/>


 I sing the red rose and the briar<br/>


             Am Am/B C        D  (G in intro)<br/>


 I sing the red rose and the bri-ar<br/>


 <br/>


 <br/>


 <br/>


 <br/>


      G        C       G<br/>


 The waitress told me her life story<br/>


               G       C  C/B Am<br/>


 She'd always meant to up and go<br/>


      G         C          G<br/>


 She wiped her cup on her red pinafore<br/>


        G          C       D  [C B A]<br/>


 As we waited for you to show<br/>


     D      D/C        D/C       D/B<br/>


 And I told her just a little of you<br/>


              Am      Am/B   C  D<br/>


 But left the picture  incomplete<br/>


      G              C       G       G/F#  Em<br/>


 You still weren't there to paint it  in  person<br/>


 Em/F#   G         C         G<br/>


 So I  skipped out on the street<br/>


     G         C         G<br/>


 I skipped out on the street<br/>


 <br/>


 <br/>


      G          C                    G<br/>


 The newsagent grinned, he said that you'd been in<br/>


               G          C         Am<br/>


 You bought a local paper and some shaves<br/>


          G          C                 G<br/>


 And the washroom attendant said that you'd freshened up<br/>


             G            C      D  [C B A]<br/>


 That you'd left but you hadn't payed<br/>


     D          D/C         D/C      D/B<br/>


 And I couldn't figure out where you were<br/>


            Am     Am/B          C D<br/>


 So I went back to look near the car<br/>


          G       C               G    G/F#  Em<br/>


 There's nothing there where it should have been<br/>


 Em/F#  G      C        G<br/>


 Just  oil on dirt and tar<br/>


       G  G/B  C        D [C B A]<br/>


 Just oil on  dirt and tar<br/>


 <br/>


 <br/>


          D       D/C         D/C      D/B<br/>


 There's nothing there in the market square<br/>


          Am          Am/B         C   D<br/>


 But the ghost of the Scarlet town-crier<br/>


              G        C              G    G/F#  Em<br/>


 And there's nothing there where it should have been<br/>


             Am      C         D<br/>


 I sing the red rose and the briar<br/>


             Am      C         D<br/>


 I sing the red rose and the briar<br/>


 <br/>


 Am    C    D   [E F#]  (G in intro)<br/>


 <br/>


 <br/>


 <br/>


 <br/>


    G      C          G<br/>


 I saw it parked way down the street<br/>


       G     G/B C  C/B  Am<br/>


 In a garage off on the right<br/>


        G          C        G<br/>


 And a man said, "Get your hands off, son<br/>


          G           C               D  [C B A]<br/>


 I just traded that wreck for a motorbike"<br/>


            D      D/C     D/C    D/B<br/>


 There was nothing left of mine inside<br/>


             Am      Am/B   C D<br/>


 Not even the  broken radio-o-o<br/>


     G           C                 G  G/F# Em<br/>


 And I couldn't figure out where that left me<br/>


            G       C        G<br/>


 So I went back to look for Rose<br/>


 <br/>


 <br/>


      G ,  C           G<br/>


 The Cafe Rouge was a lunchtime rush<br/>


     G        C      C/B  Am<br/>


 Of regulars yelling for food<br/>


          G           C           G<br/>


 And the service in there left a lot to be desired<br/>


          G       G/B   C  C/B  D  [C B A]<br/>


 All the regulars were getting rude<br/>


    D     D/C          D/C       D/B<br/>


 I saw an apron thrown  over a chair<br/>


         Am        Am/B         C           D<br/>


 A note said, "Hey John, we're gone, we're gone"<br/>


     G        C              G    G/F#  Em<br/>


 And I just smiled 'cause I loved you  both<br/>


       G      C     G<br/>


 So I put the apron on<br/>


    G      C     D  [C B A]<br/>


 I put the apron on<br/>


 <br/>


 <br/>


        D       D/C         D/C      D/B<br/>


 Still nothing there in the market square<br/>


          Am          Am/B         C   D<br/>


 But the ghost of the Scarlet town-crier<br/>


      G       C      G G/F# Em<br/>


 Well I just put the apron  on<br/>


             Am      C         D<br/>


 I sing the red rose and the briar<br/>


             Am      C         D<br/>


 I sing the red rose and the briar<br/>


             Am      C         D<br/>


 I sing the red rose and the briar<br/>


             Am      C         D  [E F#]  (G in intro)<br/>


 I sing the red rose and the briar<br/>


 <br/>


 <br/>


 <br/>


 <br/>


             G<br/>


 In Scarlet town where I was born<br/>


        C             G<br/>


 There was a fair maid dwellin'<br/>


          G     G/F#      Em       Em7<br/>


 Oh, the colour  of  her hair was brown<br/>


          Am<br/>


 And her name......<br/>


          C              Am<br/>


 And her name was......<br/>


          C              Am<br/>


 And her name was......                  <br/>


 <br/>


    C    D  [E F#]  (G in intro)<br/>


 <br/>


 <br/>


                 =============== THE END ================<br/>


 <br/>


 NOTES<br/>


 =====<br/>


 0. According to Stephen M. Webb ,  "her name was..."<br/>


    Barbara Allan as in  the  song  "Barbara Allan"  which  takes  place  in<br/>


    `Scarlet Town where I  was  born,'  ends  up  with  a  rose  and  briar.<br/>


    I don't have this song, so I didn't know this.  I though it  might  have<br/>


    been Helen from  "I went to visit Helen by St. Helen's Park"  (which  is<br/>


    in Hastings, where Wes used to live) from the song "Pound, Pound, Pound"<br/>


    on the live & unaccompanied album "It Happened One Night".<br/>


 <br/>


 1. Many thanks to Patrick Barnett  for his<br/>


    generosity  and  help  in  compiling  this  posting  and  Chris  Inglesi <br/>


     for pointing out the  fact  that  it's  "fair maid <br/>


    dwellin'" rather than "family dwellin'" which I had at first.<br/>


 <br/>


 2. All the chords are pretty much the  basic  fingerings  but  Wes  uses  a<br/>


    modified Em [0 2 2 0 0 3] and Em7 is [0 2 0 0 0 0].  For  those  of  you<br/>


    unfamiliar with CRD notation, the chords with a slash such as C/B denote<br/>


    chords played with a different bass-note to usual.   The part before the<br/>


    slash is the chord and the note after it is the bass note.   So C/B is a<br/>


    basic C chord [0 3 2 0 1 0] but with the bass-note changed to B becoming<br/>


    [x 2 2 0 1 0].  In fact you needn't worry too much about the 2nd fretted<br/>


    D string.  What is important to note is that the bass-note is played  on<br/>


    the most convenient string, not always on the bass-E  string.   In  this<br/>


    song, the bass-note doesn't actually have to be the lowest note played -<br/>


    I've used this notation to denote  the  bass  notes  in  the  bass-strum<br/>


    style.<br/>


 <br/>


 3. Feel free to email me with any comments (see header for  email  address)<br/>


    or to request tabs for songs.  If you have a favourite  JWH  song  you'd<br/>


    like me to have a go at, let me know.   I now have the four full albums,<br/>


    "The Name Above The Title", "It Happened One Night",  "Why We Fight" and<br/>


    "Here Comes The Groom".  If I haven't got the songs,  I  could  only  do<br/>


    them if you send me an audio tape with them on.  If you could  work  out<br/>


    the lyrics, that would be a great help.  The songs  I've  tabbed/chorded<br/>


    so far are:<br/>


         From "The Name Above The Title":<br/>


                 I Can Tell (When You're Telling Lies)<br/>


                 Save A Little Room For Me<br/>


                 The People's Drug<br/>


                 The Person You Are<br/>


                 Long Dead Gone              } lyrics supplied by <br/>


                 Backing Out                 } Alan Pulliam - thanks<br/>


         from "It Happened One Night":<br/>


                 Roy Orbison Knows (The Best Man's Song)<br/>


                                             - thanks to Will Vaughan & "Sen"<br/>


     and from "Here Comes The Groom"<br/>


                 The Red Rose And The Briar  } thanks to Patrick Barnett<br/>


     and coming soon, the version not from "Here Comes The Groom" of<br/>


                 When The Sun Comes Out      } thanks to Patrick again<br/>


 <br/>


    These are archived on the guitar tab archives,  ftp.nevada.edu  and  its<br/>


    mirror sites such as ftp.uwp.edu - you can find local  mirror  sites  by<br/>


    using a program such as "archie".   Cal Woods  &  Jim  Carson,  the  new<br/>


    maintainers of the Nevada archive have kindly placed in it a file to aid<br/>


    archie searches.  It is called "Nevada.Guitar.Archive".   You  can  find<br/>


    the guitar directory of any nearby mirror sites using:<br/>


 <br/>


    unix% archie -m5 -N Nevada.Guitar.Archive<br/>


 <br/>


    Host unix.hensa.ac.uk<br/>


 <br/>


        Location: /pub/uunet/doc/music/guitar<br/>


 

 
               FILE -r--r--r--         80  Jun 16 09:21  Nevada.Guitar.Archive<br/>

 


 <br/>


 <br/>


    Wes's tabs are archived under ???/guitar/h/john_wesley_harding<br/>


 <br/>


 4. The FTP archive at Trinity College Dublin  (ftp.maths.tcd.ie)  has  also<br/>


    uploaded a lot of Wes songs in the directory:<br/>


         /pub/music/guitar/h/john_wesley_harding<br/>


 <br/>


    In addition to the songs I've worked out, there is  a  copy  of  Crystal<br/>


    Blue Persuasion, originally by Tommy  James  and  the  Chandelles  (sp?)<br/>


    which appears on "The Name Above The Title".  There doesn't appear to be<br/>


    a mirror site to Trinity College Dublin.<br/>


 <br/>


 5. Enjoy!<br/>


 <br/>


 <br/>


 Regards,<br/>


 <br/>


 Ryan Kingsley Harding (no relation at all to Wes, aka. Wesley Harding Stace)<br/>


          ^^^^^^^^^^^^                                    ^^^^^^^^^^^^<br/>


 <br/>


 

 
 ----------------------------------------------------------------------------<br/>

 


 Ryan Harding     Applied Optics Group, University of Kent at Canterbury, UK.<br/>


 

 
 ----------------------------------------------------------------------------<br/>

 


 "Now no-one's sitting on the fence, whose garden will we end up sitting in?"<br/>


  - John Wesley Harding, "The Person You Are" from "The Name Above The Title"<br/>


 

 
 ----------------------------------------------------------------------------<br/>


Important: The song above is NOT stored on the Chordie server. The original song is hosted at chordiearchive.chordie.com. Chordie works as a search engine and provides on-the-fly formatting. Chordie does not index songs against artists'/composers' will. To remove this song please click here.

This song is displayed as text-only. Transposing and tuning is only available for chordpro-songs.
Rate #6 of 6 versions

Login - add to songbook

SHARE PAGE  



You need to log in to post comments