Guitar Tabs, Chords and Lyrics
Update 25:10. 13:00. Site is back up running again. Songbooks are recovered. Woring on getting search back up..


Help Me   Joni Mitchell

 
 



 
 
 Subject: Annotated CRD:  Joni Mitchell's - "Help Me"<br/>
 <br/>
 "Help Me" from _Court and Spark_<br/>
 <br/>
 This is one of my favorites.  Larry Carleton is the guitarist on this <br/>
 song, and he plays some really intersting chordal/arpeggiated stuff (which <br/>
 I'm still trying to pick out, since they're pretty low in the mix). <br/>
 This song has a bunch of really subtle changes in it, so I advise anyone who <br/>
 wants to play it to listen _very_ carefully.  I have notated the difficult <br/>
 bits with an asterisk (*) and indicated why each part is tricky.  I <br/>
 sincerely doubt Carleton had any trouble with it, but for us lesser mortals.... <br/>
 In any event, you need to listen to the song closely to pick up the vocal, <br/>
 which has lots of jazz rhythms to it.  If you can play this with a female <br/>
 vocalist, I envy you greatly!  <br/>
 <br/>
 <br/>
 So anyway, here goes:<br/>
 <br/>
 Chords you will use:<br/>
 <br/>
 A sus2 open:  x-0-2-2-0-0<br/>
 <br/>
 A major:  x-0-2-2-2-0<br/>
 <br/>
 e minor 7:  0-2-2-0-3-0<br/>
 <br/>
 G major:  3-2-0-0-3-3<br/>
 <br/>
 G major 7:  3-x-5-4-3-2 (this chord is kind of hard if you don't use your <br/>
 thumb, so you might want to omit the low g on 6, or use another fingering <br/>
 like 3-x-4-4-3-x, 3-x-0-0-0-2, or x-10-12-11-12-x)<br/>
 F major 7:  x-x-3-2-1-0 (I like this so that I can embellish easily using open <br/>
 strings, and because it's an easy slide down from G major 7, but you may <br/>
 want to use 1x221x if you're using a different G major 7)<br/>
 F major 7 variant 2:  x-8-10-9-10-x (use this one in another part, notated <br/>
 F major 7 barre)<br/>
 <br/>
 C major 7:  x-3-2-0-0-x (this chord will cause no shortage of headaches <br/>
 since it is used as a transition and you often are on it for no more <br/>
 than a beat.  I don't recommend refingering it for that reason.)<br/>
 <br/>
 Bb major 7:  x-1-3-2-3-x<br/>
 <br/>
 D major 7:  x-5-7-6-7-x<br/>
 <br/>
 Intro:<br/>
 <br/>
 |A sus 2| A sus 2| straight into:<br/>
 <br/>
 Verse:<br/>
 <br/>
 A maj    e min 7<br/>
 Help me, I think I'm falling <br/>
 <br/>
 G maj 7<br/>
 In love again.<br/>
 <br/>
 <br/>
 When I get that crazy feeling, <br/>
 <br/>
   F maj 7<br/>
 I know  I'm in trouble again, <br/>
 <br/>
 <br/>
 I'm in trouble, <br/>
 <br/>
 <br/>
 'Cause you're a ramblin' and a gamblin' and a sweet-talking ladies man,<br/>
 <br/>
 C maj 7             G maj 7<br/>
 And you love your lovin',  <br/>
 <br/>
 [no lyrics while the horns play one of the song's signature licks]<br/>
  <br/>
                       C maj 7-A maj-C maj 7 <br/>
 Not like you love your freedom.<br/>
 *note that the time signature changes here from 4 to 3 for a measure and <br/>
 then changes back.  The best advice I can give you is to listen to the   <br/>
 recording carefully here, and maybe to skip the last C maj 7, since A feeds <br/>
 quite nicely into the next chord as well<br/>
 <br/>
 [No vocals here:  transition between verses where Larry C. does his stuff] <br/>
 <br/>
 |D maj 7|Bb maj 7|F maj 7 barre|F maj 7 barre|G maj|A maj *|G maj|A maj *|<br/>
 <br/>
 |G maj|A maj|A maj|... back into verse 2<br/>
 <br/>
 * indicates that the horn players have a riff that is, as far as I can tell, <br/>
 unplayable by one guitar, so go nuts on an A major or A blues scale for a bit!<br/>
 I often play the G maj to A maj progression with 10th and 12th position barre<br/>
 chords if I want to play high stuff, but it really depends on mood.<br/>
 <br/>
 <br/>
 Verse 2:  <br/>
 <br/>
 Help me, I think I'm falling, <br/>
 In love too fast.<br/>
 It's got me hoping for the future,<br/>
 And worrying about the past,<br/>
 'Cause I've seen some hot, hot blazes <br/>
 come down in smoking ash.<br/>
 We love our lovin', <br/>
 Not like we love our freedom.<br/>
 <br/>
 [back into the Larry C. transition part and then go to the Bridge]<br/>
 <br/>
 <br/>
 <br/>
 Bridge:<br/>
 <br/>
 G maj 7<br/>
 Didn't it feel good, just sitting there talking, <br/>
 <br/>
 <br/>
 Or lying there not talking, didn't it feel good?<br/>
 F maj 7<br/>
 <br/>
 You danced with the lady with a hole in her stocking.<br/>
 <br/>
 Didn't it feel good?<br/>
 <br/>
 Didn't it feel good?<br/>
 <br/>
 <br/>
 [some vocal gymnastics with call and response "Didn't it feel good"'s] <br/>
 <br/>
 <br/>
 D maj 7<br/>
 Didn't it feel good?<br/>
 <br/>
 G maj 7<br/>
 Didn't it feel good?<br/>
 <br/>
 D maj 7<br/>
 Didn't it feel good?<br/>
 <br/>
 G maj 7<br/>
 Didn't it feel good?<br/>
 <br/>
 |G maj|A maj *|G maj|A maj *|G maj|A maj|A maj| ... back into last verse:<br/>
 <br/>
 Help me, I think I'm falling in love with you, <br/>
 Are you going to make me go there by myself?<br/>
 That's such a lonely thing to do.<br/>
 Both of us flirting around, flirting, and flirting, hurting, too.<br/>
 Not like we love our freedom.<br/>
 <br/>
 [end verse but skip the G maj - A maj part and go straight into...] <br/>
 <br/>
 Outro to fade:<br/>
 <br/>
 [lots more Larry C. stuff] <br/>
 <br/>
 |D maj 7|F maj 7| ...<br/>
 <br/>
 <br/>
 Comments, questions, corrections, etc., welcome.<br/>
 <br/>
 <br/>
  <br/>
 -- <br/>
 Jay Verkuilen jayv@uxh.cso.uiuc.edu<br/>
 In the warped world of Mattel talking doll conversations: <br/>
 Talking Barbie(TM)--"Math is tough!"<br/>
 Talking Ken(TM)--"Group theory is intuitively obvious."<br/>
 <br/>
 
 </div>
 </div>
 <div class="breadcrumbs">


Important: The song above is NOT stored on the Chordie server. The original song is hosted at chordiearchive.chordie.com. Chordie works as a search engine and provides on-the-fly formatting. Chordie does not index songs against artists'/composers' will. To remove this song please click here.

This song is displayed as text-only. Transposing and tuning is only available for chordpro-songs.
Rate #4 of 4 versions

Jango Player

Login - add to songbook

SHARE PAGE  



You need to log in to post comments